WELKOM op de website van beeldend kunstenaar SJAAK SMETSERS! 

 

Sjaak en Lianne Smetsers-Sampers

GALERIE MOEËJEN DAAG

Grotestraat 61 A

5931 CT TEGELEN

Tel. +31 (0) 77 3747510

sjaak@sjaaksmetsers.nl

info@moeejendaag.nl

 

Openingstijden:

vrijdag 12.00 - 17.00 uur

zaterdag 12.00 - 17.00 uur

en bezoek op afspraak

 

GALERIE MOEËJEN DAAG:

Huidige expositie

 

22 september t/m

11 november 2017

 

Kunstenaars:

SJAAK SMETSERS

(beelden en wandobjecten)

 

MARTA JEDRYSKO

(schilderijen)

 

Komende expositie:

Vanaf 17 november 2017

ELLEN VOETS

DE KUNSTENAAR 

 

Kunstenaar

 

De beelden van Sjaak lijken fantasiefiguren waar het menselijke met het dierlijke is verenigd. Fantasie en humor, transparant en doorspekt met kleur. Ver weg van de realiteit en van de waan van de dag.

Het lijken droombeelden, ware het niet dat de dubbele gezichten in zijn beelden een andere bedoeling hebben. Zo zichtbaar als de beide gezichten aanwezig zijn, zo makkelijk zou je door de uiterlijke schoonheid van zijn beelden, voorbijgaan aan de ethische geladenheid en de betekenis ervan.

 

Sjaak legt in zijn beelden de spanning bloot van het morele fundament van het menselijk bestaan, transparanter kan het bijna niet. Twee gezichten in één kop. Vier ogen. Het goede en het kwade. Zoals een contrasterende saus over uitstekend smakend voedsel. Duivels en goddelijk.

Wie een Sjaak Smetsers heeft, heeft beiden. Dat is de zeggingskracht van zijn werk. Je vindt het zowel terug in beelden, als in zijn poëzie. Een energie, die als een rechte lijn door zijn werk loopt. Het geeft ons overduidelijk weer, dat hij verder gaat dan het eeuwige verschil tussen twee. Zelfs de spanning tussen glas en metaal heft hij op. Hij maakt van twee, één. Wie naar zijn beelden kijkt of zijn poëzie leest, begrijpt dat hij harmonie en tegenstelling niet uit het oog verliest. Dat hij gebondenheid en vrijheid samen brengt zonder het contact te verliezen met de wereld om zich heen. Zo leeft hij. Zo is hij. Zo gaat hij met mensen om en met mij. Misschien dat ik daarom van hem houd. Misschien dat zijn beelden daarom zo aantrekkelijk zijn.

 

Hoe dan ook, zijn thema is universeel. Iedereen pelt het leven af, om tot aan de essentie te komen. Sjaak doet dat op zijn manier. Hij heeft een levenshouding waarin gelachen kan worden en waarin de traan zich kan losweken. Hij pelt tot aan de kern en probeert het bestaan van daaruit te begrijpen en te ervaren, daar heeft hij zijn kunstenaarschap voor nodig. Daarvoor moet hij creëren.

Wij zien het terug, in zijn kunst en in zijn poëzie. Dat doet hij “met beide benen op de grond”, zoals ook zijn beelden goed geaard en met beide voeten op de grond de wereld in gaan.

En die wereld is heel groot.

 

Lianne Smetsers – Sampers

Sjaak Smetsers – Een speelse alchemist in Tegelen

 

Beeldend kunstenaar Sjaak Smetsers (Venlo, 1954) neemt in de levendige Venlose kunstscène een bijzondere positie in. In zijn Tegelse atelier heeft hij de afgelopen jaren een groot leger fabelfiguren gecreëerd. De overwegend polychrome wezens met fraai afgewerkte ‘huiden’ worden heel bewust geconstrueerd. Als een supermonteur assembleert Sjaak Smetsers stap voor stap zijn unieke figuren. Hij stelt ze met behulp van verschillende disciplines en diverse technieken samen uit sterk verschillende en soms zelfs tegenstrijdige materialen. Zijn kunstwerken zijn nooit aus einem Guss. Iedere keer weer zijn het uitgekiende mixen van gemengde technieken.

Als een speelse alchemist bedenkt Sjaak Smetsers voor ieder nieuw beeld frisse combinaties. Hij giet als de tijd het toelaat zelf brons; bewerkt tevens koper, staal of (zilver)tin, (ver)smelt diverse soorten glas, appliceert vernuftig bladgoud, bladzilver en metaalfolie en vervaardigt ook functioneel in te passen keramiek.

Daarenboven slijpt, schuurt, polijst en patineert hij al zijn bronzen beelden zelf. Met veel geduld en toewijding vervaardigt hij kleurnuances die we in de natuur niet snel tegenkomen.

Een aantal beelden wordt opgesierd door opvallende riemen. Soms zijn die riemen van roodkoper. Onder sommige riemen zit verlijmd vlakglas, dat subtiel is bewerkt met hamers en tangen om een ‘brokkelend’ effect te creëren. Mede geïnspireerd door de innovatieve Romeinen, die in deze streek reeds tweeduizend jaar geleden wonderbaarlijke glasvariëteiten introduceerden, steekt Smetsers relatief veel tijd in het persoonlijk bewerken en het kunstzinnig omvormen van diverse soorten glas. Zo smelt hij in zijn professionele glasoven onder meer gekleurd glas in transparant gefused glas en smelt hij bladkoper, goud of zilver in naturel glas.

De driedimensionale fabelwezens van Sjaak Smetsers sluiten inhoudelijk naadloos aan bij een lange West-Europese culturele traditie. De fabeldieren treffen we al in de elfde, twaalfde, dertiende én veertiende eeuw aan. Ze zijn vooral te zien op apocalyptische voorstellingen op portalen of op luchtbogen van Romaanse en Gotische kerken.

Rond 1500 komen we ze tegen in het buitengewoon vreemde werk van Jheronimus Bosch en later ook bij de familie Brueghel. In de tweede helft van de 19de en het begin van de 20ste eeuw zien we fabelwezens met meer morbide en vileine trekken opduiken bij symbolistische en surrealistische kunstenaars zoals Max Ernst en Joan Miró.

Na de Tweede Wereldoorlog vinden we imaginaire fabeldieren in allerlei varianten – van agressief tot naïef - terug bij de Cobra-kunstenaars Karel Appel, Eugène Brands, Constant, Corneille, Asger Jorn, Lucebert en Anton Rooskens. Sommigen van deze beroemde kunstenaars waren als keramist werkzaam in het cultureel altijd bloeiende Tegelen.

Het bijzondere, hedendaagse werk van Sjaak Smetsers sluit aan bij een lange kunsttraditie maar staat tegelijkertijd qua ideeën en uitvoering op hoogst originele benen. En dat is geen fabeltje. Daarnaast is Sjaak gewoon een zeer aimabel en toegankelijk mens, kunstenaar én ondernemer.