BAREND HOUTSMULLER EXPOSEERT ZIJN WERK IN GALERIE MOEËJEN DAAG! 

2 februari t/m 7 april 2018 

Barend Houtsmuller

 

Barend (1953) ging in de jaren zeventig in Amerika en in Venetië in de leer bij topfotografen Ansel Adems, Christian Vogt, Ralph Gibson en Duane Michals. Hij heeft in ruim veertig jaar fotografie veel laten zien, maar zijn inspiratiebron is hetzelfde gebleven: krachtige vrouwen. In zijn foto’s gaat hij op zoek naar een combinatie van schoonheid, mysterie en polariteiten. Zijn werk is aangekocht door onder andere het Stedelijk Museum Amsterdam, The International Polariod Collection (USA) en de Bibliothèque National Paris. Al in zijn puberteit is hij met fotografie bezig met de geleende camera van zijn vader. Op zijn achttiende heeft hij geen idee wat hij wil gaan doen en kiest ervoor iets ‘nuttigs’ te gaan studeren: elektrotechniek aan de Technische Universiteit in Delft. Tijdens een uitwisseling vanuit de TU naar het MIT in Boston, Amerika, wordt Barend uitgedaagd om te onderzoeken hoe hij zich, naast zijn basis studie, verder wil ontwikkelen als persoon. Dan komt gelijk de fotografie naar boven en hij gaat les nemen aan de afdeling fotografie waar topfotografen als Duane Michals en Nathan Lyons Ralph Gibson lesgeven. Wat een openbaring dat ze op zo’n niveau het vak fotografie hebben aan de universiteit! Aanbevolen door zijn docenten in Amerika krijgt Barend een beurs van het International Centre of Photography in New York en het Prins Bernard fonds voor Venetië. Het is 1979 en de Biënnale vindt er plaats. Voor Barend een fotografiehemel, een mekka van techniek en kunst waar de hele internationale wereld van de fotografie bij elkaar komt.

 

Als beginnend fotograaf maakt Barend de keuze om zich te richten op vrij werk. Hij wil geen broodfotograaf worden en besluit zijn studie elektrotechniek af te maken. Hij werkt nu parttime als fotograaf en is in de ICT-wereld managing partner van Strict B.V.

 

Barend zegt over zijn werk: “Ik ben op zoek naar contrasten, naar de polariteit tussen het mannelijke en vrouwelijke, ruwe omgevingen en zachte rondingen, jong en oud en het vergankelijke en het blijvende. Deze tegenstellingen hebben elkaar nodig en versterken elkaar. Dat vind ik interessant”. Amerikanen vallen voor zijn werk door het/de ‘Europese gevoel/traditie’. Nederlandse kunstenaars staan bekend om hun gebruik van licht, iets waar Nederlandse oude meesters in de schilderkunst al gebruik van maakten. Barend Houtsmuller wordt geroemd om zijn talent voor lichtregie.

Barend Houtsmuller over Verweven.

 

Waarom grijpt de fotografie als kunstvorm mij?

Omdat die mij in staat stelt iets te creëren wat er niet is. Omdat die mij in staat stelt de beelden te componeren die ik al jaren bij mij draag.

Op zoek naar de geheimen van de polariteit tussen het vrouwelijke en het mannelijke, tussen gevoel en verstand, tussen het vergankelijke en het blijvende, tussen het zachte en het ruwe, tussen licht en donker, tussen het heden en het verleden, tussen afstand en intimiteit, tussen het tijdloze en het tijdelijke, tussen yin en yang. De passie die ik voel is een levensader die me jaren geleden in het diepst van mijn ziel geraakt heeft en waar ik veel energie aan ontleen.

Ik weet niet waar het vandaan komt, maar weet wel dat ik er niet van af kom.

 

Ik ben verweven met fotografie.

 

Verweven met het licht, de contrasten, de ronde vormen, de harde lijnen, de zachte schaduwen;

 

Verweven met de techniek, de kabels, de snoeren, de lichtmeter en flitsers, de schermen, de batterijen, de lenzen, de hardware, de software, de statieven, de stof, de krassen;

 

Verweven met de modellen, de personen, ze doen er toe, we interacteren, we communiceren, we concentreren, we respecteren, we adoreren elkaar;

 

Verweven met het proces, de zoektocht naar locaties, de aarzelende start, de stromende energie, de wisselwerking in het team, de climax, de voldoening, de lol en het plezier en de spierpijn;

 

Verweven met de ruimtes, de vrijheid, de muziek in mijn hoofd;

 

Verweven met de creaties van Lia, het support van Harry, de sfeer, de schoonheid, de taferelen, de plastiek, de voldoening, de beelden op de camera.

 

Al deze elementen verweven met elkaar maken één beeld, het uiteindelijke resultaat.

 

WELKOM IN GALERIE MOEËJEN DAAG!

 

In Galerie Moeëjen Daag zijn naast de werken van BAREND HOUTSMULLER

t/m 07 april 2018 de schilderijen van PETRA KAINDEL (AT) en beelden van brons, glas en wandobjecten van SJAAK SMETSERS te zien!

 

Kenmerkend voor het geëxposeerde zijn vakmanschap en kwaliteit. De structuur van Galerie Moeëjen Daag is laagdrempelig en open; een plek waar iedereen mag en kan genieten van kunst. Een bezoek aan de galerie maakt van uw dag een mooie dag.

 

www.moeejendaag.nl

www.sjaaksmetsers.nl

 

Sjaak en Lianne Smetsers-Sampers

GALERIE MOEËJEN DAAG

Grotestraat 61 A

5931 CT TEGELEN

Tel. +31 (0) 77 3747510

 

info@moeejendaag.nl

sjaak@sjaaksmetsers.nl

 

Openingstijden:

Vrijdag 12.00 - 17.00 uur

Zaterdag 12.00 - 17.00 uur

en bezoek op afspraak

 

Heeft u vragen over de beschikbaarheid en prijzen van de kunstwerken of andere vragen, neem gerust contact op.

 

Tel. +31 (0) 77 3747510

+31 (0) 6 46370816

BAREND HOUTSMULLER exposeert zijn werk in Galerie Moeëjen Daag vanaf 2 februari 2018!
Titel: Lumiere du jour

BAREND HOUTSMULLER exposeert zijn werk in Galerie Moeëjen Daag vanaf 2 februari 2018!
Titel: Cocon

BAREND HOUTSMULLER exposeert zijn werk in Galerie Moeëjen Daag vanaf 2 februari 2018!
Titel: Le Cabinet

BAREND HOUTSMULLER exposeert zijn werk in Galerie Moeëjen Daag vanaf 2 februari 2018!
Titel: Re üveiller

BAREND HOUTSMULLER exposeert zijn werk in Galerie Moeëjen Daag vanaf 2 februari 2018!
Titel: Rose doux